fbpx

Bustrup blogger: Skandinavisk Derby 2032 – en fremtidsvision!

Så er det igen Derbydag! For kun anden gang løbes Skandinavisk Derby på Klampenborg Galopbane. Første gang var i 2029. I fjor var Øvrevoll vært og til næste år har Sverige værtsskabet på Jägersro i Malmø.


Skandinavisk Derby har i år ekstra bevågenhed, da der samtidig er premiere på den totale ombygning af banen i Ordrup Mose, der oprindelig blev indviet tilbage i 1910. Tidens tand havde fået et så solidt tag i de gamle bygninger, at Scandinavian Racing Board (SRB) for to år tilbage besluttede, at lappeløsninger ikke holdt længere, men faciliteterne skulle leve op til de krav, den enorme udvikling skandinavisk galopsport havde været inde i gennem mange år, berettigede til.

Og publikum har sandelig noget at glæde sig til. Den topmoderne og arkitektonisk usædvanligt smukke treetagers tribune er skabt med hensyntagen til Banens enestående beliggenhed og med tydelig inspiration fra de gamle bygninger. Overalt fra tribunen har man et fantastisk udsyn til banen pga. de flotte glasfacader, og alt er gennemtænkt og velorganiseret, fra Holiday Inn hotellets værelser og konferencefaciliteter til restauranter og barer, der alle er forpagtet ud.

Allerede da jeg ankom til Banen, to timer før første løbs start, var der kommet mange mennesker. Det skyldes helt sikkert også, at de tre nordiske regentpar har meldt deres ankomst sammen med Danmarks meget galopinteresserede prinsesse Isabella, der selv har en hest til start i Derbyet, som i år er doteret med 1 mio Euro til vinderen. De tre dronninger har lagt navn til tre af dagens løb og udsætter meget flotte ærespræmier.

Efter jeg har passeret Hovedindgangen med bronzeskulpturen af Peas And Carrots, falder jeg i staver ved Jockeyrummet. Den smukke bygning fra Banens åbning i 1910 er bevaret i sin oprindelige skikkelse, men er indvendigt totalt forandret. I underetagen er der stadig omklædningsrum for jockeys, mens førstesalen nu rummer administration for den danske afdeling af SRB, for Dansk Galop og for Copenhagen Racecourse. Navnet var blevet ændret fra Klampenborg Galopbane i 2022 pga. den stigende internationalisering.

Paddocken ligger hvor den altid har ligget, men er nu helt ombygget og ligner nærmest et amfiteater. Hestene går på tartan såvel i paddocken som på stien under den nye tribune til paraderingen, inden de går ud på banen og cantrer til startstedet.

Jamen, hvordan er det kommet så langt?

Det begyndte i 2015, da regeringen vedtog den nye totalisatorlov, der var bygget op efter svensk forbillede, men som i sin danske udgave indeholdt en del flere positive elementer, bla. en vurdering hvert andet år om loven fuldt ud levede op til de store ambitioner, der lå i den. Og virkningen udeblev ikke.

Pludselig voksede interessen for galopsporten eksplosivt, en udvikling, der også fandt sted i Sverige og Norge og som havde sit udspring i den verdensomspændende økonomiske fremgang fra 2011.

Det førte til, at nogle visionære mennesker fra de tre lande satte sig det mål, at få skabt et internationalt miljø for galopsporten i Skandinavien, hvilket kun kunne opnås ved, at skandinavisk galopsport blev én ting, således at der kunne ske en fælles markedsføring og ikke tre individuelle. Det lykkedes!

Efter syv år blev Scandinavian Racing Board (SRB) etableret i 2022 med hovedsæde i Stockholm og lokale filialkontorer i Oslo og København.

Årene derefter skulle vise, at der var set rigtigt. Naturligvis var der indkøringsvanskeligheder her og der, men de stod slet ikke i forhold til den store gevinst – galopsporten var populær og omsætningerne på banerne i Skandinavien voksede til beløb, man knapt nok have turde drømme om.

Selve totalisatorspillet var blevet lagt ind under et nyt selskab – Scandinavian Tote – ST – der var dannet af ATG i Sverige, Norsk Rikstoto og Danske Spil. Dette selskab stod også bag TV transmissionerne på ScandinavianHorseTV. Den positive udvikling var også smittet af på det skandinaviske opdræt, der endog havde klaret sig så godt, at alle løb fra 2025 var åbne for alle heste uanset, hvor de var født. Og vel ganske rimeligt, når man tænker på den succes skandinaviskopdrættede heste havde haft de seneste år med triumfer i Tysk Derby, i en række internationale gruppeløb og sejre i listed races overalt i Europa.

Åringsauktioner på York Stutteri havde vist fremgamg år efter år og auktionen blev nu afviklet over tre dage med næsten 100 fremstillede åringer pr. dag. På Åringsauktionerne blev der fremstillet åringer fra såvel de store etablerede stutterier fra hele skandinavien, men også fra mange mindre stutterier, hvor der oftest står måske 5-10 hopper.

Udvalget af hingste er stort. Mange af de store stutterier kan tilbyde tjeneste af stutteriets egne hingste og samtidig er det muligt at søge om tilladelse til at få sin hoppe bedækket på Scandinavian Stud på York Stutteri, hvor fem internationale tophingste er til disposition.

Ejerkredsen er blevet betragtelig udvidet gennem de sidste 15 år. Der er selvfølgelig stadig personer, der har heste alene, men den nye totolov fra 2015 bevirkede, at disse personer nu ofte har adskillige heste i træning. Anpartsstalde er ef stor betydning og så er flere og flere firmaer gået ind i sporten og har etbleret “firmastalde” som en slags personalegode. Det har betydet, at antallet af heste i træning er steget markant. Da der nu også løbes hele året rundt, betød det, at man gennem forhandling med Fritids- og Sportministeriet opnåede tilladelse til at anlægge et egentligt træningscenter i Dyrehaven, hvor der samtidig blev bygget 500 stalde, boliger, restauranter etc.

Alle de positive tiltag har naturligvis også ført en stor sponsorinteresse med sig. Gennem Sportens eget TV, der sender til hele Skandinavien, og udsendelser på lokale TV-stationer er seertallet af en sådan dimension dimension, at sponsorerne nærmest står i kø.

Nå, hvem vinder så Skandinavisk Derby? Personligt mener jeg, at Prinsesse Isabellas flotte fuks hingst Melbourne må have en meget stor chanche. Konkurrenterne kan i første række vise sig at være Godolphins to deltagere og mon dog, at amerikanske Seattle Kid tager den lange vej, hvis ikke der var en betydelig sejrschance?

Jeg kigger over mod den flotte vindercirkel med de store blomsterdekorationer.

Om bare fire timer vil Derbyvinderen træde ind her til publikums hyldest.

Se, det var et rigtigt eventyr – eller var det?

Picture of Per Bustrup

Per Bustrup

RaceTime. Født 1943 på Nørrebro. Reklamechef hos Gulf Oil. Fra 1974 til 1986 marketingchef hos Klampenborg Galopselskab, hvor han bl.a. stod bag introduktionen af GALOPPEN, Scandinavian Open Championship og Ekstra Bladets Gyldne Hjelm. Var i perioden også fast medkommentator ved de årlige Derbytransmissioner på TV. Stiftede eget reklamebureau, GP Reklame/Marketing i 1986 og har udgivet bøgerne “150 år med fest, farver og fuldblod” og “Bageren der blev stjernejockey."

Seneste artikler

Scroll to Top