fbpx

Bustrup Blogger: Kan trav og galop markedsføres sammen?

Hestesportens Medier har for ganske nyligt offentliggjort første udgave af Hestesportens Mediersnyhedsbrev, der nærlæst vel ikke differentierer sig meget fra den 100 dages rapport, der blev udgivet for godt et år siden. Det meget lange Nyhedsbrev opremser igen en masse områder, hvor der nu skal sættes ind og senere administreres. Man må da få vanvittig travlt!


Fodbold og håndbold markedsføres også forskelligt

Som overskriften indikerer, er Nyhedsbrevet ikke emnet her, selvom jeg selvfølgelig ikke kan undgå atberøre nogle de omtalte emner, for derigennem at belyse min indstilling til overskriften. Jeg vil fokuserepå, om det er fornuftigt, at man med Hestesportens Medier har en organisation, der skal prøveat markedsføre to trods alt forskellige sportsgrene: Travsport og galopsport. Naturligvis har de mangeberøringsflader – ligesom fodbold og håndbold har det. Men sidstnævnte markedsføres med en knivskarpadskilligelse. Der er forskel! Ligesom der er forskel på trav- og galopsporten.


Trav- og galop er adskilt i Sverige

I Sverige er de to former for hestesport organiseret under ATG. Men markedsføringsmæssigt er travog galop klart adskilt. Og som bekendt går det jo ganske godt på den anden side af Øresund. HestesportensMedier mener alligevel, at trav- og galopsport markedsføres bedst under en hat. Det tror jegikke, de har ret i.


Kendskabet til nærområdet

Har de enkelte baner ikke et så indgående kendskab til deres nærområde, at de nok selv vil være istand til at løse den markedsføringsmæssige opgave eksempelvis i samarbejde med lokale markedsføringsfirmaer?Det tror jeg de har, men det kræver naturligvis midler. Jeg har tidligere talt for, at antalletaf væddeløbsbaner i Danmark bør reduceres. Det bliver en vanskelig og hos mange ikke særligvellidt proces. Men det er måske den eneste mulige proces, hvis man pt skal forsøge at skaffe midlertil en effektiv markedsføring af de derefter tilbageværende baner, hvis faciliteter uden tvivl ogsåtrænger til en “make-over”.

Der er ikke rigtig nogen alternativer i øjeblikket. Det kan komme på længeresigt, men man kan frygte, at såvel trav- som galopsport lige nu kæmper for blot at overleve påprofessionelt niveau. Det kan naturligvis forekomme, at der efter nedlæggelse af baner stadig vilvære kombinerede trav- og galopbaner. Her er udfordringen så endnu større – men det kan da løses.


Konkurrencen om sponsorkronerne er benhård

I Hestesportens Mediers nyhedsbrev tales der også om landsdækkende sponsorer, der skal markedsførespå samtlige baner. Det må blive vanskeligt. Konkurrencen om sponsorkronerne er benhård i dag,og sponsorer i den størrelsesorden, som det må formodes, man ønsker et samarbejde med, tror jegslet ikke på. Disse sponsorer ser først og fremmest på, om en sport er væsentlig repræsenteret på enaf de to landsdækkende kanaler og det er hverken trav eller galop, hvor sportsgrene som volleyballog curling er hestesporten overlegen.

Mærkeligt, ja – men desværre sandt! Trav og galop er på mindrekanaler og naturligvis Racing Live, men det er ikke nok. I banernes nærområde findes antageligogså gode – såvel store som mindre – sponsoremner og her er det betydeligt nemmere at opnå sendetid på lokale TV-stationer.


En bitter pille at skulle sluge

Entusiastiske mennesker har gennem mange år knoklet på landets væddeløbsarenaer fordi de ganskeenkelt elsker deres sport, det være sig trav som galop. Ikke alt er lykkedes, men der har været mangesuccesser. For alle disse mennesker må det være en bitter at skulle sluge, når der i nyhedsbrevet står:

“Budskabet om de oplevelser, sporten giver, skal vi have ud til danskerne, men det er ikke let, fordisporten gennem mange år groft sagt er sunket hen i glemsel.”


Gammel vin på nye flasker

Jeg er da ikke i tvivl om, at Hestesportens Medier vil såvel trav som galopsporten det godt. Men engennemlæsning af Nyhedsbrevet forekommer mig ikke at indeholde nytænkning på nogen måde.Med et fortærsket udtryk er det vel “gammel vin på nye flasker”. Det mener jeg ikke kan løse nogenproblemer for hestesporten for det har været forsøgt utallige gange. Der SKAL tænkes i helt nye
baner – og det haster!

Og naturligvis må trav og galopfok på alle niveauer da stadig gerne snakkesammen og udveksle erfaringer – det har de altid gjort og de har altid haft det dejligt sammen.

Per Bustrup

Per Bustrup

RaceTime. Født 1943 på Nørrebro. Reklamechef hos Gulf Oil. Fra 1974 til 1986 marketingchef hos Klampenborg Galopselskab, hvor han bl.a. stod bag introduktionen af GALOPPEN, Scandinavian Open Championship og Ekstra Bladets Gyldne Hjelm. Var i perioden også fast medkommentator ved de årlige Derbytransmissioner på TV. Stiftede eget reklamebureau, GP Reklame/Marketing i 1986 og har udgivet bøgerne “150 år med fest, farver og fuldblod” og “Bageren der blev stjernejockey."

Seneste artikler

Scroll to Top