fbpx

“Ny strategi tegner fremtiden for Klampenborg Galopbane”

Den 1. september tiltrådte Carsten Baagøe Schou direktørposten på Klampenborg Galopbane. Han er selv en del af banens ejerkreds og er trådt til for, at få belyst en række potentielle muligheder, som på sigt kan sikre en bæredygtig forretning i en ellers isoleret politisk position for hele hestesporten.


Carsten Baagøe Schou.
Carsten Baagøe Schou.

”Vi er på vej ud af vores tredje sæson som ejerkreds og bestyrelse efter overtagelsen af Klampenborg, og vi må desværre erkende, at vi ikke har været dygtige nok til at sammensætte en slagkraftig organisation”.

“Samtidig har vi ikke haft nogen kommunikationsstrategi, og kortene har siddet for tæt på kroppen. Det er tid til at kigge indad, og sørge for en langt større åbenhed overfor vores aktive, publikum og øvrige samarbejdspartnere”, fortæller Carsten Baagøe Schou til GalopSport efter sin første måned på kontoret med udsigt over grønsværen.


Den politiske situation

”For det første har vi ikke selv skiltet med hvor svært det er at drive en virksomhed under de nuværende politiske vilkår. Vi er blevet beskåret med 700.000 kroner i årligt driftstilskud, og derudover er præmiebudgettet gået kraftigt ned, hvilket går ud over hesteejerne”, forklarer Carsten og fortsætter:

”Det er som at skære direkte i vores livsnerve. Det er 700.000 kroner – svarende til to fuldtidsansatte – taget fra en økonomi hvor vi omsætter 20 millioner. Alle skal selvfølgelig vide, at der ikke er noget vi hellere vil end at øge præmiesummerne, men der er desværre en konkurrencemæssig forvridning i, at man i Sverige buldrer af sted, samtidig med at vi beskæres i Danmark”.

”Sammenligner vi os med Norge, så er det et faktum, at 94% af Øvrevolls omkostninger dækkes af spilindtægter – på Klampenborg er det 20%, svarende til ca. 2,0 millioner kroner årligt”.


Udsigt over Paddocken på Klampenborg Galopbane. Foto: Burt Seeger / US Photo.
Udsigt over Paddocken på Klampenborg Galopbane. Foto: Burt Seeger / US Photo.

Investeringer

Da Klampenborgs nye ejerkreds, som i dag består af Carsten Baagøe Schou og normændene Wibecke Nagell-Erichsen og Nils Petter Gill, overtog banen i 2014 blev der investeret kraftigt i et eksklusivt udtryk over hele publikumsarealet.

Derudover blev der i 2016 lagt sidste hånd på et top-moderne industrikøkken, som kan betjene 1.000 gæster. Ejerkredsen havde endnu flere investeringer i støbeskeen, som fortsat lader vente på sig.

”Vi overtog en galopbane hvor bygningsmassen var i meget ringere stand end den er i dag, og vi bruger fortsat mange ressourcer på at vedligeholde bygningerne”.

“Men vi er isoleret i den politiske situation og utrygge over den lange ventetid. Det er en hæmsko i forhold til planlægningen af næste års investeringer, for der er mange steder vi gerne vil bruge ressourcer, men det er umuligt så længe vi ikke ved om vi ender med at blive yderligere beskåret og ikke kan gennemskue om der indenfor en overskuelig årrække er grundlag for forbedring”, siger Carsten Baagøe Schou.


Tostrenget strategi tegner fremtiden

Det er nu den nye direktørs opgave, at føre Klampenborg Galopbane ind i 2017 ved hjælp af en tostrenget strategi, som man overfor sportens aktive kan forklare med, at ”målet helliger midlet”.

Det drejer sig nemlig ikke længere blot om, at afholde væddeløb en gang om ugen fra april til november.

”Selvfølgelig gælder det fortsat om, at holde banelegemet så godt som overhovedet muligt ud fra de økonomiske muligheder vi har. Det gælder om, at afvikle de bedst mulige væddeløb – godt hjulpet af kronekursen. Den sportslige del af Klampenborg Galopbane skal være professionelt drevet, anlægget skal til enhver tid stå skarpt og trænerne skal serviceres som del af den daglige drift”, siger Carsten.

Ovenstående er der er ikke noget nyt over, for det har været den gængse strategi for enhver ledelse på Klampenborg Galopbane siden 1910.

Det er den anden streng i strategien, som tilfører banen en anderledes hverdag fremover: den kommercielle.

”Da vi overtog Klampenborg Galopbane for 2½ år siden var det med overbevisningen om, at der findes en række helt unikke muligheder for at skabe en forretning parallelt med galopsporten. Vidste du for eksempel, at man ellers skal helt ind til København for finde en bygning der er godkendt til arrangementer for op til 1000 personer?”, spørger Carsten imens han peger på Paddockbygningen.

”Men at udføre en forretningsmæssig strategi på event-området kræver både organisation og en række eksterne partnerskaber. Dét er vi nu begyndt på med Copenhagen Event, som alene i den spæde begyndelse har lagt otte arrangementer for mere end 300 personer ad gangen herude”.

”Lige nu planlægger vi endnu flere eksterne partnerskaber, der trækker folk til galopbanen. Både i forretningsmæssig og privat henseende, og vi taler både på og udenfor løbsdage”.

“Vi har allerede haft succes med både SEAS-NVE, Boutique Bolou og Andersen Biler her i efteråret. Som senest tilkomne partner er Sten Bergström, som er lokal pelsproducent og forhandler. Sten Bergström vil udstille varer på banen på Hubertusdagen, hvor hovedløbet er Sten Bergström Basnæsløb. Sten Bergström vil derudover donere en pels til en værdi af ca. kr. 40.000, som Klampenborg Galopbane vil udlodde i en publikumskonkurrence”.

“Større publikumspræmie mindes jeg ikke er udloddet på Klampenborg Galopbane. Disse partnere er alle virksomheder som ser mulighederne på Klampenborg Galopbane og tror på at de kan skabe forretning ved at være tilstede hos os”.

”Et virkelig godt eksempel på, hvordan en virksomhed kan kombinere et fagligt forløb med en dag på galopbanen er Audio Nova, som efter en faglig morgen og formiddag har tre timers pause med væddeløb. Herefter er de tilbage til det faglige igen, efterfulgt af middag i Paddockbygningen og fest i Owner’s & Trainer’s Lounge til et stykke ud på natten”.


Banens nye ansigter

Den stigende kommercielle satsning på Klampenborg har hidtil udmøntet sig i to nye ansættelser.

Den 1. august tiltrådte Mette Agertoft som Event Koordinator.

”Mettes primære funktion er, at eksekvere events og sørge for, at løbsdagene afvikles så både publikum, vip-gæster og samarbejdspartnere får en optimal dag herude”.

”Derudover har vi ansat Christian Bagge, som tiltrådte d. 10. oktober, som Kommerciel Manager. Christian har en fortid i fodboldklubberne Southampton og Brøndby, og han har stiftet bekendtskab med hestesporten igennem sin seneste stilling som ansvarlig for netværk og aktivering af partnerskaber og events på Charlottenlund Travbane”.

”Jeg vil gerne slå helt fast, at de to ansættelser ikke er målrettet på at nedprioritere galopsporten, men for at udleve Klampenborg Galopbanes kommercielle strategi til gavn for den samlede forretning”, forklarer Carsten Baagøe Schou.


Klampenborg d. 2014-09-20. Photo: Burt Seeger / US Photo.
Event i Racing Club. Foto: Burt Seeger / US Photo.

Et kig ind i ’17

”Den foreløbige plan for 2017 er at forblive på 20 løbsdage. Vi ved endnu ikke hvordan hverken drifts- eller præmiebudgettet ser ud, men vi vil selvfølgelig meget gerne afholde flere løbsdage end blot 20. Samtidig er vores ambition, at afholde 17 tema- eller virksomhedsdage som led i forbedringen af den sportslige del på længere sigt”.

”En af glæderne ved at være her på Klampenborg – til trods for den generelt negative stemning i væddeløbssporten, hvor alle er usikre på fremtiden – er, at vi fornemmer stigende interesse for at komme ind i sporten. Det gælder både nye virksomheder uden forudgående relationer til Klampenborg, og blandt publikum”.

”Man kan mærke på publikumstilgangen, at det er unge, glade mennesker i stilfuld påklædning, som hygger sig og medbringer en rigtig god stemning. Publikumstilgangen i 2016 ser ud til at stige mellem 20 og 30 procent i forhold til i fjor”.

”Samtidig har vi her i efteråret genopfundet ’Stald Klampenborg’ med den danske Derbyvinder Davicii, som nu er gået i træning på banen hos Tine Hansen. Der er allerede solgt over halvdelen af anparterne i Stald Klampenborg, og vi ser allerede nu hvordan projektet er med til at skabe nye relationer og venskaber”.


Carsten Baagøe Schou overrækker The Kickers pris for Årets Handicapper til Jens Lauritzen og Hanne Bechmann. Foto: Burt Seeger / US Photo.
Carsten Baagøe Schou til højre for Klampenborg Galopbanes formand, Jens Ditlev Lauritzen og træner Hanne Bechmann. Foto: Burt Seeger / US Photo.

Award- og partner event

Endelig løftede Carsten Baagøe Schou sløret for, at årets Championatsfest flyttes fra vintermånederne det kommende år til umiddelbart efter sæsonafslutningen.

Derudover slås Championatsfesten sammen med Klampenborg Galopbanes partnersammenkomst.

”Det er vigtigt for Klampenborg Galopbane, at skabe et sammenhold omkring banen. Derfor er det interessant, at bringe banens hesteejere, stampublikum og aktive sammen med banens partnere og potentielle partnere, da der vil være interessesammenfald og nye relationer skabes den vej”.

”Championat- og partnereventet for sæson 2016 afholdes fredag d. 11. november 2016 og vi håber på opbakning til ændringen og stort fremmøde”.


Nye stalde?

Det evigt tilbagevendende spørgsmål: Hvordan er udsigterne til opførelsen af nye stalde på Klampenborg?

”Vi knokler videre med de kommunale udfordringer, idet vi har tilrettelagt et omfattende projekt med 80 nye bokse. Der er fortsat en enorm investeringslyst blandt hesteejere både på og udenfor Klampenborg, og der er uden tvivl stor interesse for bokse og flere heste i træning”.

”Klampenborg Galopbane har, på trods af den stejle nedtur, fortsat et stort eksistensgrundlag”, slutter Carsten Baagøe Schou.

Picture of Filip Zwicky

Filip Zwicky

Stifter / Ansvarshavende redaktør. Mere om forfatteren

Seneste artikler

Scroll to Top