fbpx

“Og så er de under Starterens kommando…”

Henrik Leths legendariske sætning, som publikum stadigvæk hører – nu fra løbsreferent Peter Jørgensen – forud for hvert eneste løb på Klampenborg Galopbane.


“Starteren” er Allan Arndt, og han har været ansat i forskellige positioner på Klampenborg igennem de seneste 27 år. Nu har han taget kommandoen over hele virksomheden, som banens konstituerede, administrerende direktør.

“Jeg kom ind i galopsporten i 1975. Min storebror, Ole, var netop udlært som jockey og jeg selv var enormt skoletræt og forlod 8. klasse for at gå i lære hos Benny Jensen på Damgaarden, hvor Ole Larsen var førstejockey”, fortæller Allan Arndt til galopsport.dk lørdag morgen – godt 24 timer forud for de røde portes åbning til Derby Dag.

“I 1977 måtte jeg allerede sande, at jeg var blevet for tung til at fortsætte drømmen om en jockeykarriere, men jeg ønskede brændende at fortsætte med hestene og fik i stedet et job som fodermester hos Franz Nutz på Hvidegården. Jeg arbejdede for Franz i tre år frem til 1980, hvor jeg kom ind som soldat.

I 1981 blev Allan Arndt ansat i virksomheden UBD – I/S Ugebladsdistributionen – der blev grundlagt i 1966 og ejes i fællesskab mellem Aller Media og Egmont Fonden. På trods af, at han intet eksamensbevis havde med sig, formåede Allan hurtigt at stige i graderne i den store virksomhed, og allerede som 27-årig blev han distributionschef.

“Det betød, at jeg blev en del af forretningsudvalget og ledelsen, samt at jeg fik ansvaret for 125 vognmænd og ca. 40 ansatte”, forklarer Allan Arndt. Sideløbende holdt han dog sin interesse for galopsporten ved lige, blandt andet igennem foreningen Hesteinteresseret Ungdom (HU), hvor han var med til at udgive tiddskriftet Fuldblod og bl.a. lavede HU-tips, der blev solgt på løbsdagene.

I årenes løb har Allan Arndt både været en fast del af Klampenborgs voldgift, han arbejdede næsten syv år som Paddockchef, og siden 2000 har han været Starter. Det var dog først sidste år, at han blev fastansat på banen og indgik i Søren Bechmanns “bane-team”.

“Jeg nåede at arbejde 31 år for UBD, og vi var nået til et punkt, hvor bladsalget gik ned ad bakke og vi netop havde fået den fjerde direktør på posten. Jeg ønskede selv at stoppe, og Klampenborgs daværende bestyrelsesformand, Peter Rolin, havde i flere omgang spurgt mig, om ikke jeg var kunne være interesseret i jobbet som driftschef for KG”, forklarer Allan Arndt, som på det tidspunkt intet anede om de store planer, som ejerkredsen bag “Det Nye Klampenborg” allerede var i gang med at føre ud i livet.

Den 1. februar blev Klampenborg Galopbane solgt, og allerede samme dag begyndte renoveringen. “Jeg var med til at tage det første spadestik, og rigtig meget ændrede sig i den periode. Vi arbejdede stort set syv dage om ugen for at blive klar til sæsonpremieren, og det var først natten forud for premieredagen vi kom på plads”.

I den mellemliggende periode blev banens mangeårige administrerende direktør, Tom Christensen, sygemeldt på grund af arbejdsrelateret stress, og da det stod klart, at Tom ikke ville vende tilbage, besluttede Klampenborgs bestyrelse, at konstituere Allan Arndt som administrerende direktør frem til udgangen af 2014.

“Det var en spændende udfordring. Som driftschef havde jeg allerede øget kommunikationen med banens trænere, og vi har i dag en rigtig god dialog. Navnlig i selve baneudvalget, hvor Brian Wilson og Bent Olsen er repræsenteret. Vi er i konstant dialog omkring banens trivsel, og det er dette samarbejde der gør, at vi kan fremvise så godt et underlag som det er tilfældet. Samtidig er der et virkelig godt flow i de ca 150 heste, der hver dag træner på banen”, siger Allan Arndt.

“Med hensyn til min rolle som administrerende direktør, så er jeg kun konstitueret frem til udgangen af i år, men jeg håber, at kunne fortsætte med de mange store opgaver, vi har foran os. De store investeringer i anlægget skal bære frugt i eventmæssig sammenhæng, og enhver kan se hvor meget der er sket på Klampenborg i år. Den store turbulens der har været året igennem betyder nok, at ledelsen først på et tidspunkt i efteråret tager beslutning om, hvilken vej vi som virksomhed vil tage”.


59 kvm storskærm

Nu skal vi selvfølgelig også en tur rundt om Derby Dag. Noget af det første man lægger mærke til på banen, er den gigantiske storskærm, som netop er blevet opstillet på “Trekanten”. “Den er 59 kvadratmeter og en af de største i Europa”, fortæller Allan Arndt. Etableringen af den permanente skærm har ikke været helt uden problemer, idet geotekniske målinger viste, at for at sikre skærmen mod efterårsstorme og andet uvejr, måtte pælene bankes 12 meter ned i undergrunden.

“Den nye skærm giver os mange fordele i forbindelse med serviceringen af publikum. Nu kan vi fx straks efter et løb sætte målfotoet op på skærmen, så publikum med det samme kan se resultatet i knivskarp kvalitet”.


Vande – eller ikke vande?

Vandingen af banen er et af de største diskussionsemner blandt de aktive. Hvornår skal der vandes, og hvornår skal der ikke? Op til Derby Dag har diskussionerne ligeledes været højlydte, ikke mindst på grund af den meget skiftende vejrprognose.

“Vi vandede banen både natten mellem onsdag til torsdag og torsdag til fredag, men med en vejrudsigt der lovede store mængder vand lørdag og søndag, turde vi simpelthen ikke vande igen natten til lørdag. Hvis vi vander for meget, kan der opstå steder på baneområdet med større vandpytter, og det er til fare for både heste og ryttere”.

“Så hvis vi som nu er i tvivl om der kommer regnvejr, tør vi ikke vande mere. Vi har haft vandvagter siddende om natten, som hver time kører ud og tjekker maskinen at den fungerer, så man ikke får en slem overraskelse om morgenen”.


De nye staldbygninger

Nye staldbygninger har også været en del af planen for “Det Nye Klampenborg”, men siden sæsonstarten har emnet ikke været oppe. Hvad sker der bag kulisserne?

“Der er nye staldbygninger på tegnebrættet. Både i den ene og anden ende af anlægget, og vi har ambitioner om et virkelig stort væddeløbscenter med kapacitet til mere end 250 heste. Man skal dog også tænke på, at bygger vi flere bokse, så skal træningsbanerne også kunne kompensere for yderligere 100 heste hver eneste dag, så det er en stor del af fundamentet der skal vurderes. Det går ikke bare at bygge nye bokse og gå ud fra, at dagligdagen fortsætter som den plejer”, påpeger Allan Arndt.I øjeblikket harves sandbanen tre gange om dagen fra mandag til lørdag. Det sker kl. 6.00, 8.30 og 10.00.


Til slut spørger vi Allan Arndt: Kan det virkelig forenes både at være Starter og Administrerende direktør?

“Nej, det er svært at forene de to jobs, men alting er jo sket så hurtigt. Hvis jeg fortsætter som banens administrerende direktør efter 1. januar2015, vil jeg gerne være et ansigt udadtil, og jeg håber, at jeg får sat nogle klare aftryk i løbet af 2014, således at KG har lyst til at fortsætte med mig ved roret”.

“Det vigtigste for mig som leder er, hvilken vej vi skal hen. Jeg er glad for, at ejerkredsen bakker op om det, og jeg håber stadigvæk at jeg kan være en del af Klampenborg Galopbane fremover”, slutter Allan Arndt, der i morgen sender feltet af sted til HK Entreprise Dansk Derby. Måske for sidste gang som Starter.

Picture of Filip Zwicky

Filip Zwicky

Stifter / Ansvarshavende redaktør. Mere om forfatteren

Seneste artikler

Scroll to Top