Når Göteborg på søndag indleder den nye sæson med årets første græsløb i Sverige, bliver det med Bro Parks Patrick Wahl på plads med seks deltagere.
Med på holdet er Barocci-datteren Jamaica, som sæsondebuterer efter sit jubelår i fjor med tre sejre med præmier 883.000 svenske kronor – hvoraf den halve million kom direkte fra sejren i Jockeyklubbens Magic Million.
”Hun har overvintret fint og kommer godt forberedt”, fortæller Patrick Wahl fredag morgen til GalopSport.
“Hun er selvfølgelig et stykke fra topformen her første gang ude, men hun vil gå et godt løb og jeg vurderer hende som min bedste chance på søndag sammen med Roman King”.
3-årige Jamaica sæsondebuterer i et lille, men stærkt felt mod fem jævnaldrene hopper. For anden gang skal hun møde den irskopdrættede hoppe Sea Race (Charm Spirit), der efter Hans Adielssons karrierestop nu gør sin første start for Paul Fitzsimons.
De to hopper mødtes i fjor over 1200 meter græs på Bro Park, og her vandt Sea Race med en længde. Det skal dog med, at Sea Race løb med fire kilo mindre på ryggen, blandt andet grundet Kajsa Lindsjös lærlingelettelse, og på søndag mødes de fra lige vægt.
Sea Race er hidtil ubesejret på græs og rides denne gang af Elione Chaves, mens Carlos Lopez er i bøjlerne på Jamaica.
De øvrige konkurrenter i løbet består af Lennart J:r Reuterskiölds duo Hot Chocolate (Medicean) og Black Coffee (Pyrus), Annette Stjernstrands For The Roses (Eishin Dunkirk) og Niels Petersens Lille My (Rafael Schistl).
”Dianalöpning (Svenskt 1000 Guineas, red.) og Breeders’-serien er hovedmålene for Jamaica i år. Hun står fortsat i både Svenskt Derby og Svenskt Oaks, men jeg tror desværre ikke, at hun står 2400 meter”, bedømmer Patrick.
”Jeg prøver hende naturligvis over længere distance inden jeg træffer beslutningen, og skal finde et løb til hende over 2200 meter når vi er kommet over på den anden side af Diana”.
Når Patrick Wahl søger sydvest på mod Göteborg, er det hovedsageligt for at bytte hjemmebanens dirt track ud med græs.
”Græssæsonen nærmer sig på Bro Park, men vi behøver virkelig noget sol. Klimaet heroppe har ikke været til banens fordel på det seneste og der mangler stadigvæk meget grønt”, forklarer han.