fbpx

Hans karriere på hesteryg spænder helt fra Stenrødgaard Rideklub i Lyngby til en Gruppe-1-løbssejr i Milano, tre skandinaviske Derbyvindere og superkontrakt i Hong Kong. Men måske er det slut. Danske Lennart Hammer overvejer kraftigt at lægge støvlerne på hylden, og selv betegner han det som mere end 90% sikkert, at han har redet sit sidste væddeløb.


I 1990 drog Hammer ud i den store verden som en grøn lærling der aldrig nåede at få de store chancer på hesteryg i Skandinavien. I 2004 kom han tilbage til den skandinaviske væddeløbsarena, stærkere end nogen anden og med bagagen fuld af Gruppeløbs- og klassiske triumfer. Under sit ophold i Tyskland red han store væddeløbsnavne som Auenadler, Gonlargo, Up And Away, Dakhla Oasis, Soldier Hollow og naturligvis Faberger, med hvem han vandt det italienske Gruppe-1-løb Premio Vittorio di Capua.

Men Hammer kom også hjem med to alvorlige uheld bag sig. Det første tilbage i november 1999, da en hest brød gennem rails med ham i et træningsarbejde og medførte et langt hospitalsophold og tre måneder uden mulighed for så meget som at stå ud af sengen.

I slutningen af sæsonen 2002 styrtede Hammer midt i et Gruppe-1-løb og brækkede ryggen, og skaden kostede ham ikke alene gigantkontrakten med den tyske hesteejer Helmut von Finck, men den ødelagde ligeledes langt det meste af sæsonen 2003, hvor danskeren dog sikrede sig to klassiske sejre med triumfer i både Tysk St. Leger (Gr.2) og Italiensk St. Leger (L).

Lennart Hammer fik i 2004 kontrakt med svenske Sten Thynell, og dette udmyntede sig blandt andet i Zenatos triumf i Svenskt Derby. På dette tidspunkt var Hammer fortsat bosiddende i Tyskland, men ved indgangen til 2005 flyttede han endelig teltpælene tilbage til Danmark sammen med konen Susi og sønnen Thore. Jockeyens hjemkomst har kunne mærkes, og især på Øvrevoll hvor hans finishridning grundet de norske piskeregler spiller en altafgørende faktor, har Lennart Hammer vist sig som et unikum med to Derbysejre i træk på ryggen af henholdsvis Bye Bye Loev og Negra Del Oro.

På trods af den naturlige succes han har opnået hjemme i Skandinavien, kontrakten med den norske storhestejer Nils Petter Gill og det frugtbare samarbejde med Klampenborg-træner Bent Olsen, ligner det lige nu et exit fra galopsporten for Lennart Hammer, der her mellem jul og nytår proklamerer at en ny karriere i et civilt job venter forude.

Jeg har højst sandsynligt redet mit sidste væddeløb. Min karriere har været oplevelsesrig med store fremgange, men også med store nedture i form af styrt som har taget hårdt på min krop. Jeg er utrolig heldig for fortsat at kunne bruge mine ben i dag, men jeg har også hele tiden været klar over at hvis uheldet sker igen og jeg brækker ryggen for tredje gang, så lever jeg enten ikke mere eller også kommer jeg aldrig til at spille fodbold med min søn. Jeg føler, at mit liv som jockey er forbi, og det trækker i mig for at have et normalt liv uden kampen mod vægten, de mange timer på hoteller og i flyvemaskiner, og især efter vores datter blev født i april har jeg sukket efter et rigtigt familieliv”, forklarer Lennart Hammer til galopsport.dk, og fortsætter:

“Det at stå op om morgenen, gå på arbejde, komme hjem igen sidst på eftermiddagen, lave mad og hygge sig med familien er noget mange tager for givet. Men det er det jeg længes efter, efter at have levet som jockey siden slutningen af 80’erne”.

Det civile liv og arbejde begynder allerede med indgangen til 2007 for Hammer, der altid har haft hang til at køre store biler – han skal nemlig være buschauffør!

Jeg starter allerede 2. januar med at gå på kursus for at tage det store kørekort, og så snart jeg har fået det er jeg blevet lovet en stilling som chauffør hos Arriva. Senere hen kan det være jeg får en rute langs Klampenborgvej, og så kan jeg jo ønske folk en god dag når de står af for at gå til løb på Klampenborg”, griner Hammer, der virker klar på sin beslutning om at tilgodese familien i Helsinge. Men for alle andre i den skandinaviske galopsport vil en ændring i beslutningen være kærkommen, og man kan kun krydse fingre for at Lennart Hammers evner ikke er gået tabt for hestesporten i fremtiden.

Man siger, at mange jockeys kører bil som de rider væddeløb. Hvis man en dag ude i fremtiden ser en gul bus overhale indenom via halvdelen af cykelstien og samtidig flytte en lille lyseblå folkevogn ud i anden vejbane rundt et skarpt sving – ja, så er man vist ikke i tvivl om hvem der sidder bag rattet!

Picture of Filip Zwicky

Filip Zwicky

Stifter / Ansvarshavende redaktør. Mere om forfatteren

Seneste artikler

Scroll to Top