fbpx

Gert Jensens superstald

Gert Jensen har træningskvarter på Jydsk Væddeløbsbane i Århus. Skønt det altid har været svært for provinsens trænere at få hestene op på samme niveau som i resten af Skandinavien, er der meget der tyder på, at der kommer andre boller på suppen i 2001.


Ikke mindst takket være Gert Jensens storsatsende hesteejere Kentaur A/S og ABM Racing, der de seneste to år har investeret i topklasse materiale på de engelske breeze-up- og åringsauktioner.

Kentaur A/S har lige nu to heste i træning hos Gert Jensen. 2-årige Harley Sound (Charnwood Forest – Kippilaw v. Selkirk) blev købt som føl i Irland.

Harley Sound er utrolig veltrukket, idet både hans far og morfar har Champion-milers i Europa. Moderen Kippilaw har startet placeret og er søster til Diomed Stakes (Gr.3)-vinderen Enharmonic, International Stakes (L)-vinderen Soprano, samt Shamisen, der var 2. i The Lowther Stakes (Gr.2).


Mens Harley Sound endnu ikke har prøvet jobbet, er den anden af Kentaurs heste allerede en rutineret herre.

Silca Legend (Efisio – Silca-Cisa v. Hallgate) startede hele 12 gange som 2-åring, hvoraf de to blev vundet. Derudover blev det til fire andenpladser, samt en hæderfuld 6. plads i det irske gruppe-1-løb Phoenix Stakes (Gr.1).

Den samlede indtjening lød på over 260.000 kroner, og hingsten er i Skandinavien sat til et generalhandicap på 88 – hvilket er fem kilo højere end den bedste danske 2-åring Cut Champion. Silca Legend er bror til Golden Silca, der var 2-årig Championhoppe i Tyskland. Hun vandt Mill Reef Stakes (Gr.2), Baustoffe Cup (Gr.3) og Ridgewood Pearl Stakes (Gr.3), og blev placeret 2. i Irish 1000 Guineas (Gr.1) og Coronation Stakes (Gr.1).

ABM Racing har i alt fire heste i træning hos Gert Jensen. Udover den firedobbelte vinder i 2000, Royal Privilege, venter stalden spændt på at se tre meget interessante importer til start i det nye år.


3-årige Armani Fact (So Factual – Ritsurin v. Mount Hagen) blev købt på Breeze-Up Sales sidste år.

Han voksede hele 2-årssæsonen væk, men virker helt klar til at løbe imod årgangens bedste. Armani Fact er ud af en stor vindende familie, således har moderen Ritsurin produceret 11 føl, hvoraf de otte er vindere. Den bedste af dem er General Penfold, der er vinder af seks løb incl. Sha Tin Trophy (L) og Queen Mothers’ Cup (L) i Hong Kong. General Penfold der har startet i Hong Kong under et andet navn, nemlig Fortune Leader, har tjent over 4,5 millioner kroner.


De to øvrige heste er de 2-årige Quick Hammer og Hyperion Bay.

Quick Hammer er efter 2-årsstjernen Sri Pekan og første afkom ud af Be My Guest-hoppen Twinkle Wood. Twinkle Wood var selv ustartet, mens mormoderen Misty Lady har seks vindende afkom. Hun er dertil helsøster til Gruppe-1-løbsvinderne Steel Heart (Middle Park Stakes, 2. i Dewhurst Stakes), og Smokey Lady (Phoenix Stakes).

Quick Hammer er opdrættet på Coolmore Studs foretrukne kryds. Via Twinkle Woods far Be My Guest krydser man Sri Pekan over Northern Dancer, hvilket har givet stor succes med navne som bl.a. Blue Air Force, Buffalo Berry og Yara.

Den sidste af ABM Racings heste er Grand Lodge-sønnen Hyperion Bay. Han er ud af Fairy King-hoppen Cloche du Roi, hvis første afkom kostede over 300.000 kroner som åring. Dette var heller ikke noget tilfælde, idet Cloche du Roi er halvsøster til superhoppen Clodora, der i sin aktive karriere blandt andet vandt Prix de l’Opera (Gr.2) på Longchamp.

Hyperion Bays far Grand Lodge gik i avlen i 1995 og fik sit helt store gennembrud i 2000, hvor hans søn Sinndar vandt både Engelsk og Irsk Derby (Gr.1), samt Prix de l’Arc de Triomphe (Gr.1).

Grand Lodges bedækningetakst er netop blevet hævet endnu engang på baggrund af hans store succes i 2000. Også her skal der lægges mærke til krydset over Northern Dancer, hvilket allerede har vist store resultater i form af blandt andet Indian Lodge.

Gert Jensen står i år med noget af det bedste materiale der nogensinde er set i Provinsen, men med så gode heste skal der også satses internationalt, hvilket medfører at hestene primært skal startes i København, samt på de øvrige Skandinaviske hovedbaner.

Picture of Filip Zwicky

Filip Zwicky

Stifter / Ansvarshavende redaktør. Mere om forfatteren

Seneste artikler

Scroll to Top