Brev til redaktøren fra Dansk Hestevæddeløbs formand, Pål M. Tung.
Første halvår 2024 er netop passeret, og det er en god lejlighed til at se tilbage på, hvad vi rent faktisk har opnået de første seks måneder.
Og det går bedre end vi tror. Sportens tætte samarbejdspartner Bet25 er sammenlignet med samme periode i 2023 vækstet med 84% i andelen af nye kunder, ligesom deres samlede aktivitet er øget med 13%.
Omsætningen på spil fra Danmark til danske løb er i første halvår totalt set – på tværs af spiludbydere – steget med 4,8%. Det er vigtigt at se at den kommercielle satsning virker, at tingene bevæger sig fremad, og at nye initiativer rent faktisk giver resultater.
Siden jeg blev valgt som ny formand for DH den 22. maj, har der været rigtig mange møder. Det allerførste møde var med Maria Croon og Svensk Travsport for at tage ”temperaturen” på vores samarbejde. Det er ingen hemmelighed at det har vært en turbulent tid med en masse tvivl omkring beslutninger og processer vedr. håndteringen af den verserende dopingsag i Danmark.
Dette fik vi talt ud om, og er enige om, at vi kigger fremad. Nu handler det om at fortsætte arbejdet med at synkroniserereglementet, nordisk anti-doping samarbejde, udvikling af børne-/ungdomssporten – herunder ponyskoler – samt fokus påhestevelfærd og at se på krav om uddannelse i forbindelse med licenser for at nævne nogle emner.
I løbet af juni blev der afholdt møder med hhv. Maria Croon ST, Svein M. Buer DNT, banelederne, DTGU, samt interne møder i DH omkring sporten, kommerciel strategi og kommunikation.
Som sædvanlig var der mange og store spørgsmål, der drøftes på disse møder. Dels på lang sigt, hvor strategien frem mod 2027 fortsat er et godt udviklingsværktøj, og dels på kort sigt, hvor vi allerede er godt i gang med løbskalenderen og planlægningen for 2025.
En hård tid
Økonomien og den fortsat turbulente verden påvirker også hestevæddeløbssporten. Vi ved, at stort set alle dele af hestevæddeløbssporten er påvirket på en eller anden måde og har udfordringer med især økonomi.
En klar indikator er, hvordan landets opdrættere klarer sig, og hvor meget de kan investere. Det er dem, der producerer hestene til en levende hestevæddeløbssportfor fremtiden.
Derfor er de to travauktioner, som i regi Dansk Hestevæddeløb afvikles lørdag d. 24. august på Charlottenlund Travbane, hhv. lørdag d. 21. september på Vilhelmsborg Gods syd for Aarhus meget vigtige. Vi håber på stor tilslutning og købelyst til årets auktioner. Det er hjælp til selvhjælp at købe dansk i årene fremover, hvis vi ønsker at udvikle sporten i Danmark.
Mange aktiviteter i gang frem mod 2027
Som alle ved, skal der tjenes penge i årene fremover for at opretholde det økonomiske niveau vi har i dag. Derfor er det glædeligt, at den kommercielle satsning giver resultater allerede nu. Sammen med de lokale opgraderinger af faciliteterne, vil banernes forudsætninger for at tjene penge være meget bedre i årene fremover.
Sæsonplanarbejde set fra et kommercielt perspektiv.
Det er et omfattende arbejde, men afgørende for en optimering af vores kommercielle potentiale og det kommende sæsonplanarbejde. Vi vil få et arbejdsredskab, hvor vi kan værdisætte alle typer af løbsdage og optimere løbskalenderen indenfor rammerne af det nordiske samarbejde. Sammen med perspektivet omkring de aktives startmuligheder bliver det et uvurderligt redskab.
Erhvervs- og sponsornetværk
Vi er i dialog med flere baner omkring et set up, hvor man igennem merværdiskabelse for sponsorer gradvist får udviklet erhvervsnetværk. Banerne er på forskellige stadier i arbejdet med sponsorship management i dag, men målet er, at alle baner skal have et velfungerende erhvervs- og sponsornetværk som Odense og Klampenborg har.
Markedsføring
Første halvdel af 2024 har budt på en spændende og udviklende proces med opbygningen af et kompetencestærkt team, der kan facilitere sportens marketing.
Ved at samle marketing i regi DH sikrer vi vidensdeling, risikostyring samt de stordriftsfordele, der skal holde det samlede omkostningsniveau nede.
Alle baner har fået tilknyttet en fast marketing-medarbejder hos DH, der efter input banen eksekverer hele processen fra markedsføringsplaner til digitalt servicedesign og videre til eksekvering af kampagner samt databaseret opfølgning herpå.
Netop databehandling er en essentiel del af den kommercielle udvikling. Derfor har vi med etableringen af den kommercielle afdeling taget initiativer til sikring og behandling af relevant data på både bane- og DH-niveau, så vi i fremtiden har det bedst mulige grundlag for at måle på indsatser.
Med udgangen af 2024 vil vi således have et fuldt datasæt i ”eget hus”, der kan danne grundlag for fremtidige sammenligninger samt strategiske indsatser.
Servicedesign og hospitality
I tæt samarbejde mellem banerne, DH og Bet25 arbejdes der i to spor, hhv. digitalt servicedesign samt servicedesign/hospitality på løbsdage.
Det digitale servicedesign omfatter i første omgang digitale landings- og begivenhedssider for alle løbsdage, kommercielle nyhedsbreve, velkomst-/infoskriv til billetkøbere frem mod løbsdage, billetkøbsflow samt opfølgende undersøgelser og kortlægninger.
Banerne har taget godt imod vores tilbud om at eksekvere på alt omkring digitalt servicedesign. Vi er i mål med alle opsætninger, og der eksekveres nu på alle elementer.
Større fokus på hesteejerne
Uden hesteejere, ingen trav- og galopsport.
Vi er nødt til at sætte fokus på at forbedre både forhold og faciliteter for at hesteejerne skal gå hånd i hånd med den kommercielle rejse, herunder tiltag der skal styrke den danske avl og opdrætterne.
Banerne har fokus på merværdiskabelse for hesteejerne på løbsdage og i forbindelse med udfoldelsen af en kommende sportsstrategi, vil der blive skarpt fokus på, hvordan vi kan lykkes med at gøre det mere attraktivt at være hesteejer.
Vi ved alle at travsporten i dag finansieres af hesteejerne,spilleindtægterne fra Bet25/ATG og tilskud fra kulturministeriet. Hvor vi igennem den kommercielle strategi skal styrke og forbedre banernes muligheder for at tjene flere penge til egen drift og udvikling, så det på sigt kommer en større andel penge tilbage tilhesteejerne og opdrætterne fra de førstnævnte indtægter.
Hestevelfærd
Det Dyreetiske Råd satte i marts 2023 fokus på brugen af heste i sport. I en udtalelse fra rådet blev sektoren opfordret til at undersøge og sikre velfærden for heste i alle aspekter af den daglige brug af hestene til sport.
De seneste år er der arbejdet med en fælles indstilling til den fremtidige brug af heste i sport, hvor hestens velfærd i sporten har det absolutte fokus.
Vi skal være 100% bevidste om, at alle aktive går en tid med forandring i møde – en tid, hvor der skal findes en ny balance til glæde for både heste og heste folk.
Status på SIBA-arbejdet juni 2024
SIBA-arbejdet er i 2024 gået ind i ”år 3” og derfor præget af såvel opfølgning på allerede iværksatte tiltag som iværksættelse af nye.
Tiltag som staldenes rengøring, dopingkontrollanter, sygepersonale, dyrlæge/sund hest, mål- og dommerkamera samt ekvipagekontrollanter blev iværksat i 2022, og her består SIBA-arbejdet nu i løbende opfølgning.
Også tiltagene hegn og låger samt dopingprøvestalde blev iværksat i 2022, og her pågår etableringsarbejdet fortsat – for dopingprøvestaldenes vedkommende mangler etableringsarbejdet kun på én bane.
De tiltag, der er iværksat i 2023, omfatter sikkerhedsspor, alkohol- og narkotests, pitstop, afhøringsrum samt sko- og sulkyinformation.
Alkohol- og narkotests samt sko- og sulkyinformation er fuldt implementeret, mens etablering af sikkerhedsspor, pitstop og afhøringsrum fortsat pågår.
Tiltag, der ifølge SIBA-arbejdets overordnede tidsplan skal påbegyndes i løbet af 2024, omfatter opvarmning under løb, belysning samt startbil.
Dog er etablering af ny belysning på nogle baner forsinket pga. myndighedsrestriktioner eller afventning af ny lejeaftale, mens etableringen – i form af en midlertidig løsning – er påbegyndt på en anden.
SIBA-arbejdet indgår desuden som et fast punkt på strategimøderne mellem Dansk Hestevæddeløb og Svensk Travsport, hvor indsats og status drøftes løbende.
Husk! SIBA er en win-win for banerne da det er et samlet investeringsbudget for SIBA, og det er en helt egen tillægspulje som ikke berører hverken præmie eller driftsbudget.
Et opgør med silotænkning
Min opfattelse er, at ledere og foreninger i hestevæddeløbssporten sagtens kan tænke, koordinere og agere på tværs af siloer og samtidig have fuld damp på driften og levering af (bedre) resultater. Men kun i en periode!
På et tidspunkt slipper kræfterne op, og så vælger man side – og det bliver ofte sin egen silo. Særligt, hvis man risikerer at blive straffet for ikke at nå egne resultatmål.
Humlen er, at der ikke burde være noget, der hedder ”dit” og ”mit”, det burde derimod hedde ”vores”. Det er nemlig forudsætningen for at nedbryde den historiske silotænkning i sporten.
Jeg vil tro mange i hestevæddeløbssportens bestyrelser og foreninger oplever, eller har oplevet nogle af følgende punkter:
- At der er tvivl om retning, prioritering af opgaver, og hvem der har beslutningsmandatet.
- At man igen og igen diskuterer, hvad opgaven egentlig er – og må hidkalde en fra niveauet over for at tæmme forvirringen (og måske en lurende konflikt).
- At der mere eller mindre åbenlyst foregår en kamp om ressourcer i sub-optimeringens tegn.
- At samarbejdsklimaet er præget af skjulte agendaer, utryghed og interne stridigheder, som ofte lurer lige under overfladen.
- At møderne opleves som ineffektive, ofte med bagudrettet fokus. Driftsspørgsmål og akutte sager fylder langt mere end visioner og fælles strategiske mål.
4 gode ting vi skal arbejde imod
1. Vi skal kigge på vores belønningssystemer og have modet til at ændre på dem, hvis de ikke understøtter og motiverer til at arbejde i snitflader og interesse for tilstanden i andre afdelinger eller foreninger. Det giver ikke mening, at belønningen ligger til højre, hvis man ønsker at løbe til venstre – det kommer ikke til at ske! Måske var det en idé, at man i den fremtidige driftstilskudsmodel også havde nogle performance-parametre, der gik på tværs af banerne, så alle 8 baner blev målt som et samlet hele. Det ville selvklart føre til mindre silotænkning og forhåbentlig mere vidensdeling.
2. At det ikke nødvendigvis fører til succes at opstille mål og lave planer. De skal give mening, forstås og allervigtigst – målene skal ejes af banelederne, så de kan oversætte dem og motiveres til at kæmpe for at nå dem. Ellers forbliver målene noter på papir – uden handling.
3. Vi skal tænke mere i KBI’er (Key Behavioral Indicators) – dvs. i den adfærd, der skal føre til stærkere samarbejde i snitfladerne. Mange forandringer og transformationer handler i dag om, at workflows, funktioner, og ansvar skal finde nye former på tværs af afdelinger og foreninger. Det sker ikke af sig selv – og det sker heller ikke, fordi nogen har opstillet et mål om det.
4. Vi skal huske altid at være tydelige om ansvarsfordelingen, så alle i lederteamet bliver holdt ansvarlige ift. deres unikke bidrag til at nedbryde organisationens siloer. Hvis ikke vi holdes ansvarlige, vil man som ofte være tilbøjelig til at vende opmærksomheden mod eget behov for at lykkes på egen bane (særligt hvis belønningen stadig ligger dér).
Internt i DH, er vi også i gang med at ”feje for egen dør”, både når det gælder kultur, men også silotænkning.
Vi har netop gennemført en kulturundersøgelse, og resultatet vil blive præsenteret for medarbejderne efter sommerferien. Den vil helt sikkert også vise at det skal nogle ændringer eller justeringer til, for at vi kan ”tune” og udvikle virksomheden til at være den ”rådgivende servicevirksomhed” Dansk Hestevæddeløb skal være for hestesporten i Danmark.
Med dette ønsker jeg alle en rigtig god sommer, med en forventning om mange spændende trav- og galopløb de kommende måneder.
Ps. Hold ud… Nogle ting tager tid, men vi kommer at klare det… sammen!
Med venlig hilsen
Pål M. Tung
Formand Dansk Hestevæddeløb