fbpx

Klampenborg: Positivt driftsresultat og præmiestigninger på vej

Ovenpå finanskrisens verdensomspændende hærgen har der huseret mange negative rygter omkring den samlede danske galopsport og Klampenborg Galopbane. Er banen konkurstruet? Kan der overhovedet afvikles løb i 2009? Galopsport.dk har talt med KGs administrende direktør Tom Christensen.


“Det bedste regnskab i 20 år”

Er Klampenborg blevet ramt af finanskrisen? “Nej, jeg kan konstatere, at KG er gået ram forbi finanskrisen her i 2008, hvilket afspejler sig i, at vi for syvende år i træk kommer ud med et positivt driftsresultat. I år endda efter afskrivninger og renter, hvilket gør det til det bedste regnskab i 20 år, og det er til stor tilfredshed hos både banens bestyrelse og mig selv.


Hvad er hovedårsagen til det positive resultat?

“Først og fremmest har vi igen haft et kraftigt stigende aktivitetsniveau på banen, også uden for løbsdage, hvor specielt erhvervsarrangementerne fortsat bliver en større plusfaktor i den daglige drift. Dertil har vi haft et rigtig flot år på sponsorsiden, hvilket lover godt for fremtiden, og jeg kan allerede nu afsløre, at de to hjørnesten i vores sponsormarked, Dexia og Capinordic, begge er vendt tilbage med positive tilkendegivelser for den kommende sæson 2009”.


Hvad skal det positive driftsresultat bruges til?

“Jeg sidder lige nu med drifts- og præmiebudgetterne for 2009, og som tingene ser ud på nuværende tidspunkt, er der basis for præmiestigninger på i hvert fald mellem 300.000 og 400.000 kroner. Min plan er at stigningerne primært skal anvendes i de ordinære løb”.


Et stort kritikpunkt blandt de aktive er de nuværende træningsforhold på Klampenborg. Hvordan ser situationen ud her?

“Jeg er naturligvis helt enig med de aktive om, at de nuværende forhold langt fra er tidssvarende, og der har igennem længere tid været arbejdet på en løsning omkring etableringen af en ny kunststofbane. I den seneste tid er arbejdet intensiveret, og vi har haft repræsentanter fra både Cushion Track, Polytrack og Mac Track – alle med hjemsted i England – på besøg. Opførelsen af den nye træningsbane er dog dybt afhængig af Hestesportens Finansierings Fond, idet vi behøver støtte til godt og vel halvdelen af en bruttoomkostning på mellem 6,5 og 7 millioner kroner, og vi forventer en afgørelse fra fondens side sidst på foråret. Får vi grønt lys her, vil opførselstiden være mellem ni og 12 uger fra første spadestik”.


Hvordan ser staldsituationen ud på banen?

“Desværre er Lars Kelps tidligere stald i skrivende stund for en stor del stadigvæk ledig, men vi vælger indtil videre at have is i maven, idet vi søger en yngre, fremadstræbende, professionel træner til at overtage lejemålet. Til gengæld er der fyldt godt op hos hele vores stab af professionelle trænere, og det bliver sikkert svært at finde mere boksplads når først vi runder 1. februar. I det hele taget er jeg meget benovet over den store bredde der i løbet af få år er opstået på trænersiden, og det faktum at der de sidste fire sæsoner har været lige så mange forskellige champions på Klampenborg, beviser virkelig hvor skærpet konkurrencen er blevet. Det har samtidig også bevirket, at Klampenborg-trænernes resultater i hele Skandinavien nærmest har været rekordagtige i det snart forgangne år”.


Hvordan ser sæsonplanen ud for 2009?

“Den kommende sæsonplan er i forhold til 2008 ændret ved at vi får 22 løbsdage, hvilket er to dage mindre end i år. Der er dog kun tale om en nedgang på tre fuldblodsløb, og som helhed er jeg vældig tilfreds med sæsonplanens udformning”.


Går du på juleferie med ro i sindet?

“Ja, men vi har rigtig mange nye opgaver at tage fat på straks i det nye år, og de kommende måneder frem imod sæsonstarten bliver langt fra stille. Men med et rutineret banepersonale og en stærkt sammentømret administrativ stab, synes jeg at vi står rigtig godt rustet til det kommende års udfordringer. Vi glæder os alle sammen til sæsonpremieren den 18. april”.

Picture of Filip Zwicky

Filip Zwicky

Stifter / Ansvarshavende redaktør. Mere om forfatteren

Seneste artikler

Scroll to Top